Katalog produktów to baza danych, która zawiera informacje o produktach oferowanych przez daną firmę lub sklep online. Jest kluczowym elementem strony www umożliwiającym użytkownikom przeglądanie asortymentu, a firmie – jego prezentację. Warto zadbać, by był nie tylko funkcjonalny, ale jednocześnie atrakcyjny dla przeglądających go osób. Umiejętnie zaprojektowany katalog produktów wpływa pozytywnie na doświadczenie użytkowników i może zwiększać skuteczność sprzedaży, zachęcając klientów do zakupów i zwiększając wartość koszyka.

Katalog produktów na stronie internetowej – o czym warto pamiętać?

Przejrzysta forma i estetyka. Projektując katalog produktów, warto przede wszystkim zadbać o jego wizualną stronę. Estetyczna i przejrzysta strona daje większe szanse na zainteresowanie użytkownika i zachęcenie go do przeglądania katalogu. Ważne są m.in. odpowiednia kolorystyka, odpowiednie rozmieszczenie przedmiotów, czytelna czcionka i spójny design.

Łatwa nawigacja. Kolejnym ważnym elementem jest nawigacja. Klienci powinni być w stanie łatwo znaleźć interesujące ich produkty. Aby ułatwić eksplorowanie katalogu, powinien być on podzielony na odpowiednie kategorii i podkategorie.

Filtry i sortowanie. Możliwość filtrowania (np. wg ceny, popularności) i sortowania (np. wg marki, rozmiaru, koloru) produktów znacznie ułatwia użytkownikom zadanie i skraca czas poszukiwania odpowiednich produktów.

wyszukiwarka produktów w katalogu on-line

Wyszukiwarka. W katalogu nie powinno zabraknąć wyszukiwarki, która pomoże szybko znaleźć odpowiednie produkt tym użytkownikom, którzy wiedzą, czego chcą. Powinna być dobrze widoczna, tak by klienci nie musieli jej szukać na stronie. Warto, by miała funkcje autouzupełniania i radziła sobie z literówkami.

Informacje o dostępności i czasie dostawy. Przejrzystość przede wszystkim. Z poziomu katalogu klienci powinni mieć dostęp do informacji o przybliżonym czasie dostawy i dostępności produktu (a jeśli chwilowo jest niedostępny, kiedy będzie ponownie w sprzedaży).

Produkty przedstawione w atrakcyjny sposób. Większość konsumentów kupuje oczami. Odpowiednio zaprezentowane produkty wydają się klientom bardziej atrakcyjne, a to może zwiększyć ich zainteresowanie zakupem. Warto zadbać nie tylko o wysokiej jakości zdjęcia, ale także opisy przybliżające artykuły, np. zawierające najważniejsze cechy produktów.

Responsywność. Coraz więcej użytkowników robi zakupy w sieci za pomocą urządzeń mobilnych. Katalog produktów powinien być dostosowany do różnych rodzajów ekranów, a strona powinna wyświetlać się poprawnie zarówno na komputerach, jak i smartfonach czy tabletach.