Potencjalny klient odwiedza witrynę, przegląda produkty, dodaje je do koszyka, ale ostatecznie opuszcza stronę bez sfinalizowania transakcji. Znasz to? Porzucone koszyki zakupowe to jedno z większych wyzwań dla sklepów internetowych. Jak skutecznie dotrzeć do klientów, którzy weszli w interakcję ze stroną, ale ostatecznie nie wykonali pożądanych działań? Odpowiedzią jest remarketing. Warto wiedzieć, na czym polega i jakie działania wdrażać, by przekuć zainteresowanie klientów w określone działania.
Czym jest remarketing?
Pojęcie remarketingu odnosi się do działań, w ramach których reklamy kierowane są do osób, które miały wcześniej kontakt z daną stroną. Chodzi o to, aby dotrzeć do osób, które wykazały zainteresowanie, ale nie dokonały pełnej konwersji, czyli np. porzuciły koszyk bez sfinalizowania zakupu. Jest to możliwe m.in. dzięki wykorzystywaniu plików cookies i mechanizmów śledzenia użytkowników. Odpowiednie reklamy wyświetlane są w innych miejscach w Internecie. Remarketing działa na zasadzie przypominania użytkownikowi o produktach, usługach, treściach itp., którymi wcześniej wykazał zainteresowanie. Takie działanie pozwalają utrzymać kontakt z potencjalnymi klientami. Zwiększają też szansę, że użytkownik wróci na stronę i dokona zamówienia lub wykona inną pożądaną akcję.
Rodzaje działań remarketingowych
Istnieje wiele form i strategii, które można stosować w ramach remarketingu. Zasadniczo kampanie można podzielić na standardowe (statyczne) i dynamiczne. W przypadku remarketingu statycznego wszystkim użytkownikom, którzy w dany sposób weszli wcześniej w interakcję ze stroną, wyświetlane są takie same reklamy. W remarketingu dynamicznym reklamy dopasowywane są do użytkowników i spersonalizowane na podstawie ich wcześniejszych zachowań (wykorzystują dane o przeglądanych produktach itp.). Remarketing wykorzystuje różne kanały i platformy. Reklamy mogą wyświetlać się np. w mediach społecznościowych, takich jak np. Facebook, Instagram, Twitter, w wynikach wyszukiwania Google, w serwisie YouTube, na stronach partnerskich, stosuje się również remarketing e-mailowy.
Remarketing – dlaczego warto?
Głównym celem działań prowadzonych w ramach remarketingu jest przekształcenie potencjalnych klientów, którzy mieli wcześniej styczność ze stroną, w rzeczywistych klientów, którzy sfinalizują transakcję. Oprócz optymalizacji wskaźników konwersji remarketing pozwala również zwiększać świadomość marki, utrzymywać kontakt z użytkownikami i zwiększać zaangażowanie klientów. Trzeba jednak pamiętać, aby stosować tę strategię z umiarem. Nachalne zasypywanie użytkowników reklamami może zniechęcić potencjalnych klientów i odnieść skutek odwrotny do oczekiwanego.