Marketing afiliacyjny jest modelem biznesowym zakładającym współpracę między dwoma partnerami w celu osiągnięcia obopólnych korzyści. Może być ważnym elementem strategii marketingowych dla wielu firm. Pozwala zwiększać rozpoznawalność marki i generować ruch na stronie, zwiększać sprzedaż, a tym samym zwiększać zyski. Dla drugiej strony z kolei jest to ciekawy sposób na generowanie dodatkowych dochodów. Jak działa marketing afiliacyjny i co warto o nim wiedzieć?

Co to jest i jak działa marketing afiliacyjny?

W marketingu afiliacyjnym uczestniczą zazwyczaj trzy strony: reklamodawca (sprzedawca), który oferuje produkty lub usługi, wydawca (afiliant, partner afiliacyjny) posiadający kanał, za pomocą którego reklamodawca może dotrzeć ze swoją ofertą do większego grona odbiorców, i użytkownik, który korzystając ze współpracy reklamodawcy i wydawcy, może dokonać zakupu. To strategia, w której sprzedawca może liczyć na potencjalny zysk ze względu na duże zasięgi i zaufanie, jakim cieszy się wśród odbiorców partner afiliacyjny. Za polecenia, umieszczanie na kanale linków i reklam itp. afiliant otrzymuje odpowiednią prowizję. Mówiąc najprościej, reklamodawca oferuje produkty i usługi, afiliant je promuje, a klient dokonuje zakupu.

zasada działania marketingu afilacyjnego

Jakie korzyści mogą dawać kampanie afiliacyjne?

Marketing afiliacyjny wiąże się z korzyściami dla każdej ze stron. Wydawcy, poprzez promowanie produktów i usług innych firm, mogą liczyć na dodatkowy dochód. Sprzedawcy natomiast, dzięki współpracy z afiliantami, mogą docierać do nowych grup odbiorów, do których ciężko byłoby im dotrzeć samodzielnie. Płacenie prowizji za efekty minimalizuje ryzyko strat finansowych i przekłada się na lepszy zwrot z inwestycji. Na afiliacji korzystają także kupujący. Dzięki niej mają dostęp do zróżnicowanej oferty, mogą łatwo znaleźć interesujące ich produkty, mogą też oczekiwać, że rekomendacje będą dobrej jakości i spełnią ich oczekiwania. W ramach programów afiliacyjnych użytkownicy często mogą korzystać ze specjalnych rabatów, promocji itp.

O czym warto pamiętać, by marketing afiliacyjny był skuteczny?

Na sukces kampanii afiliacyjnych mają wpływ różne czynniki. Jednak kluczowym elementem, który wpływa na skuteczność marketingu afiliacyjnego, jest dobór odpowiednich partnerów. Liczą się nie tylko zasięgi. Warto stawiać na partnerów, którzy cieszą się zaufaniem odbiorców i którzy tworzą treści zgodne z wartościami marki. Dobrze, jeśli wydawca ma podobną grupę docelową. Jest wówczas większa szansa na spójność komunikacji i lepsze zrozumienie potrzeb grupy docelowej reklamodawcy. Dla afiliantów ważne jest sprawdzenie, czy promowany produkt lub usługa są wysokiej jakości. Inaczej ryzykują utratę zaufania swoich odbiorów.