Czy sprzedaż na platformie marketplace to dobry pomysł na biznes? A może lepszy będzie własny sklep internetowy? Jakie są zalety, a jakie wady obu opcji?

Dla większości dzisiejszych konsumentów kupowanie przez Internet to chleb powszedni. Statystyki pokazują, że z każdym rokiem przybywa osób, które przekonują się do zakupów online. Branża e-commerce jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się branż, a jej rozwój przyspieszyła pandemia. Warto jednak odnotować, że chociaż obostrzenia zostały zniesione, to nawyki kupujących pozostały. Jako konsumenci polubiliśmy zakupy w sieci. To przede wszystkim wygoda i oszczędność czasu. W Internecie mamy duży wybór produktów i możliwość porównania cen w poszczególnych sklepach. Duża popularność zakupów online i jednoczesny rozwój platform, za pośrednictwem których można sprzedawać różne produkty, zachęca do spróbowania sił w branży e-commerce. Czy sprzedaż na platformie typu marketplace to dobry pomysł na biznes?

Czym właściwie jest marketplace?

Marketplace jest platformą, na której swoje produkty oferuje wielu sprzedawców jednocześnie. Można porównać to do targowiska, tyle że w sieci. Platformami tego typu są np. Amazon, Etsy czy Allegro. Poszczególni sprzedawcy dzielą przestrzeń, w tym przypadku wirtualną, ale nie są właścicielami sklepu marketplace. Platformy często narzucają sprzedawcom bardzo konkretne wymagania, np. dotyczące sposobu prezentacji produktów. Z punktu widzenia konsumentów zakupy na platformach marketplace mają szereg zalet. Ważne jest m.in. bezpieczeństwo – marketplace’y weryfikują sprzedawców i  sprawują pieczę nad przebiegiem transakcji. Inną zaletą jest dostęp do szerokiego asortymentu w jednym miejscu i często konkurencyjne ceny.

Marketplace - szybki pomysł na biznes 2

Marketplace vs. własny sklep internetowy – wady i zalety rozwiązań

Co lepiej wybrać, by odnieść sukces w branży e-commerce? Czy korzystniejsza będzie sprzedaż za pośrednictwem platformy typu marketplace, czy stworzenie własnego sklepu internetowego? Na postawione w  ten sposób pytanie trudno odpowiedzieć jednoznacznie, ponieważ każde rozwiązanie ma swoje dobre i złe strony. Warto natomiast przyjrzeć się dokładnie obu opcjom. Założenie własnego sklepu na platformie marketplace nie wymaga dużych nakładów środków finansowych (np. na stworzenie i obsługę własnej platformy e-commerce), a sprzedawać można niemal od razu. Takie rozwiązanie pozwala też dotrzeć do bardzo szerokiego grona klientów. Niestety, na platformach jest spora konkurencja. Dla kupujących korzystanie z marketplace’ów jest darmowe. Sprzedawcy muszą liczyć się z pewnymi kosztami – przeważnie płacą prowizję od sprzedaży lub abonament. W przypadku marketplace’ów trudniej budować relacje, a co za tym idzie lojalność klientów, którzy raczej będą kojarzyć platformę, a nie konkretnego sprzedawcę. Marketplace może być dobrym pomysłem na start lub jako dodatkowy kanał sprzedaży, jednak własny sklep daje dużo więcej swobody i możliwości.