Strona internetowa to nie tylko medium, za pośrednictwem którego internauci mogą dowiedzieć się więcej o firmie i oferowanych przez nią produktach lub usługach. To narzędzie, które pozwala pozyskiwać klientów oraz budować i wzmacniać wizerunek marki. To ważne narzędzie promocji budowania wiarygodności w sieci. Strona internetowa może bezpośrednio przyczyniać się do zwiększenia sprzedaży, musi być jednak odpowiednio zaprojektowana. Kluczowym elementem przy tworzeniu strony www jest brief – warto wiedzieć, czym jest, dlaczego jest tak ważny i na czym powinien się skupiać.

Co to jest brief i jakie daje korzyści?

Profesjonalne firmy zajmujące się tworzeniem stron internetowych realizują zlecenia w oparciu o brief. Ma on kolosalne znaczenie i dla twórców witryny, i dla klienta. Mówiąc najprościej, jest to dokument zawierający dokładne wytyczne dla projektantów, grafików, programistów itd. Dzięki niemu możliwe jest stworzenie strony, która spełnia wymagania klienta, jest w pełni funkcjonalna i realizuje założone cele. Brief często powstaje na podstawie rozmowy z klientem, który przecież nie zawsze musi wiedzieć, co powinno znajdować się w takim dokumencie. Inną powszechnie stosowaną praktyką jest ankieta, którą wypełnia klient. Rzetelny brief to szereg korzyści. Pozwala ustalić zakres projektu, cele i wymagania zleceniodawcy, a także uniknąć nieporozumień.

Co bierze się pod uwagę, tworząc brief?

Budżet i termin. Wiedząc, jakimi środkami finansowymi dysponuje klient i w jakim czasie ma powstać projekt, firma zajmująca się tworzeniem stron jest w stanie zaproponować optymalne rozwiązania. Zarówno określenie budżetu, jak i terminu determinuje ostateczny wygląd witryny, zastosowane narzędzia itp.

wytyczne strona internetowa

wytyczne strona internetowa

Informacje na temat grupy docelowej. Strona www ma przede wszystkim służyć potencjalnym klientom. Zebranie informacji na temat grupy docelowej umożliwi stworzenie witryny przyjaznej użytkownikom, która będzie odpowiadała im potrzebom i będzie dla nich interesująca.

Analiza konkurencji. Przed wdrożeniem własnej strony www, warto odwiedzić strony konkurencji. Jakie są ich mocne strony, co przyciąga uwagę, co ułatwia korzystanie ze strony, a co wręcz przeciwnie – zniechęca do dalszego przeglądania?

Styl i funkcjonalności. Aby witryna spełniała swoje cele, powinna mieć określone funkcjonalności. Jakie są niezbędne, a jakie nie mają sensu? Czy warto wdrożyć czat, formularze kontaktowe, a może przekierowanie do kanałów społecznościowych? Ważne jest również określenie stylu graficznego, kolorystyki, czcionek, układu strony itp.

Content. W briefie powinny znaleźć się informacje dotyczące logo firmy, księgi znaków, treści wizualnych i tekstów, m.in. po czyjej stronie będzie leżało ich przygotowanie.