Klienci umieszczają produkty w koszyku, ale nie finalizują transakcji? Sprawdź, jakie są najczęstsze przyczyny porzucania koszyków zakupowych.

Czy zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego klienci wkładają produkty do koszyka, po czym – zamiast złożyć zamówienie i sfinalizować transakcję– opuszczają stronę? Trzeba liczyć się z tym, że część z nich po prostu przegląda ofertę i nie ma zamiaru nic kupować. Jeśli jednak klienci w Twoim sklepie porzucają koszyki dość często, być może coś nie funkcjonuje tak, jak powinno. Sprawdź, dlaczego klienci nie kończą zakupów w sklepach internetowych i jak temu zaradzić.

Najczęstsze przyczyny porzuconych koszyków zakupowych

Brak możliwości złożenia zamówienia bez rejestracji konta

Jednym z powodów porzucania koszyków zakupowych jest brak możliwości zrobienia zakupów bez rejestracji konta. Dlaczego? Dość często klientom nie chce się  (lub nie mają czasu) wypełniać formularza rejestracyjnego. Są również tacy, którzy wychodzą z założenia, że więcej do danego sklepu nie zawitają. Jeśli nie chcesz tracić klientów, pozwól, by w Twoim sklepie można było robić zakupy bez rejestracji konta.

Zbyt skomplikowany formularz zamówienia

Zakupy w sieci to wygoda i oszczędność czasu. Warto więc stawiać na proste, zachęcające do składania zamówień rozwiązania. Przeanalizuj, jak w Twoim sklepie wygląda formularz zamówienia. Niekiedy klienci porzucają koszyki, ponieważ frustruje ich zbyt duża liczba wymaganych do wypełnienia pól. Pamiętaj również, że im więcej kart w formularzu, tym więcej okazji do porzucenia koszyka. Rozważ, czy w Twoim sklepie nie sprawdzi się rozwiązanie one step checkout.

Dlaczego klienci nie kończą zakupów w sklepach internetowych 2

Ukryte opłaty

Kolejnym powodem porzucania koszyków zakupowych są ukryte lub niespodziewane opłaty. Zamieszczasz w sklepie informację o darmowej przesyłce, ale przy realizacji zamówienia klient dowiaduje się, że oferta obowiązuje po przekroczeniu pewnej kwoty? Na stronie widnieje cena promocyjna, a przy składaniu zamówienia trzeba zapłacić pełną kwotę? Do ceny doliczasz koszty opakowania? W ten sposób nie tylko prowokujesz do przerwania procesu składania zamówienia – takie działania negatywnie wpływają na Twój wizerunek.

Brak preferowanej metody płatności / opcji wysyłki

Klienci mają bardzo różne preferencje, jeśli chodzi o metody płatności i opcje wysyłki. Zapewnij im różne możliwości. Dzisiejsi użytkownicy chętnie płacą za pośrednictwem przelewów online, a także PayPalem czy BLIKIEM, nie zapominaj jednak o tych, którzy preferują zwykły przelew lub przesyłkę za pobraniem. Zaproponuj również różne metody dostawy, np. przesyłka na wskazany adres, dostawa do paczkomatu lub do punktu odbioru.

I jeszcze jedna ważna kwestia – zadbaj o to, by strona działała prawidłowo. Wyskakujące błędy lub zbyt wolno ładująca się strona również mogą być powodem porzucania koszyków.