Jednym z głównych źródeł informacji dla dzisiejszych internautów są wyszukiwarki. Warto przy tym zauważyć, że większość użytkowników skupia się na kilku pierwszych wynikach. Strony plasujące się na niższych pozycjach, nie mówiąc już o kolejnych stronach, często pozostają niezauważone. Wysoka pozycja w wynikach Google to ważny element zwiększający szansę na pozyskanie klientów i zwiększenie sprzedaży. Chociaż dokładnie nikt nie wie, ile jest czynników rankingowych Google wpływających na widoczność strony, pozycjonerzy wiedzą, jakie działania są kluczowe. Czy dbanie o wysoki wskaźnik PageRank jest jednym z nich? Co to jest, jak działa i czy rzeczywiście PageRank wpływa na pozycję strony w rankingu Google?

Co to jest PageRank?

PageRank to jeden z algorytmów Google służący do oceny jakości stron internetowych i wpływający na ich pozycje w wynikach wyszukiwania. Został opracowany dość dawno, bo w 1998 r., przez założycieli firmy, Larry’ego Page’a i Sergeya Brina. Kluczowym czynnikiem dla PageRank są linki – im więcej jakościowych linków prowadził do danej strony internetowej, tym wartościowsza jest dla robotów Google, co przekłada się wyższą na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. PageRank oblicza się na podstawie trzech czynników – liczby i jakości linków przychodzących, liczby linków wychodzących z linkującej strony i wskaźnika PageRank każdej linkującej strony.

PageRank dzisiaj

Algorytm faworyzował strony z dużą liczbą linków, bez względu na to, jaka była zawartość merytoryczna witryny. Specjaliści od pozycjonowania stron zaczęli koncentrować się wyłącznie na wskaźniku PageRank. To z kolei prowadziło do manipulacji i stosowaniu nieuczciwych praktyk umożliwiających sztuczne podbijanie pozycji w rankingu. Szybkie uzyskanie wysokiej pozycji w Google możliwe było m.in. dzięki narzędziom do spamowania. Wskaźnik PageRank można było sprawdzić na pasku narzędziowym Google, jednak w 2016 r. narzędzie usunięto z Google Toolbar.

Linkowanie jako czynnik wpływający na pozycję strony w Google

Czy Google przestał używać PageRank jako algorytmu? Usunięcie wskaźnika z paska narzędzi spowodowało, że dane przestały być ogólnodostępne. Pytanie, czy warto walczyć o wysoką wartość PageRank wydaje się dzisiaj bezzasadne. Warto natomist pamiętać, że – niezależnie od wskaźnika PageRank – linkowanie jest jednym z elementów wpływających na pozycję strony w wynikach Google.