Co to jest strona one page i kto powinien z niej skorzystać?
Strony one page nie zawierają żadnych podstron. Czy warto postawić na takie rozwiązanie? Jakie są wady i zalety stron one page?
Dobra strona internetowa jest dzisiaj jednym z podstawowych elementów funkcjonowania biznesu. Warto więc poświęcić jej trochę uwagi. Liczy się nie tylko treść, ale i wygląd. Ważna jest estetyka, przejrzystość i łatwość nawigacji. A z jak wielu podstron powinna się składać? Wszystko zależy m.in. od ilości treści i specyfiki firmy (rozbudowana oferta wymaga zazwyczaj bardziej rozbudowanej witryny). Jednym z popularnych formatów stron www są strony one page. Czym się charakteryzują, jakie są ich zalety, czy mają wady i dla kogo są dobrym rozwiązaniem?
Czym są strony one page?
One page to witryna składająca się z jednej karty. Nie zawiera żadnych podstron, a treści podzielone są na segmenty (np. „O firmie”, „Oferta”, „Kontakt”). Nawigacja po niej jest wręcz banalna. Można samodzielnie scrollować stronę lub wykorzystać menu – po kliknięciu w odpowiednią zakładkę zostaniemy automatycznie przeniesieni do interesującej nas sekcji.
Wady i zalety
Strony typu one page są przyjazne dla użytkowników, estetyczne, przejrzyste i łatwo się z nich korzysta. Są skonstruowane w taki sposób, że znalezienie interesujących treści nie stanowi problemu, dodatkowo nie zawierają zbędnych informacji, a jedynie te najważniejsze. One page są też przyjazne urządzeniom mobilnym, co jest kluczowe, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że coraz częściej do przeglądania Internetu korzystamy właśnie z takich urządzeń. Zazwyczaj koszt ich budowy i utrzymania na serwerze jest niższy niż w przypadku tradycyjnych witryn. Oczywiście, strony one page mają również wady. Ciężko je rozbudować, są trudniejsze do pozycjonowania, ograniczają pełną komunikację z klientami (np. przez brak aktualności). Raczej nie sprawdzą się, jeśli mamy do przekazania dużo treści – upchnięte na jednej karcie mogą być nieczytelne, a ich odbiór utrudniony.
Strony one page – kiedy są dobrym rozwiązaniem?
One page dobrze pełnią rolę landing page i wizytówki firmy. Powinny sprawdzić się w przypadku mniejszych lub dopiero startujących firm, a także freelancerów. Jeśli nasza oferta nie jest zbyt rozbudowana, jedna karta podzielona na odpowiednie sekcje powinna w zupełności wystarczyć. W innych sytuacjach może okazać się niewystarczająca. Czy warto zatem zdecydować się na stronę one page? Na pewno warto przemyśleć wszystkie za i przeciw, aby podjąć odpowiednią decyzję.