Minimalizm na stronie www może być kluczem do sukcesu
Proste, przejrzyste, estetyczne i funkcjonalne. Minimalistyczne strony internetowe mogą być kluczem do sukcesu.
Stwierdzenie, że strona internetowa jest wizytówką firmy, może wydawać się oklepane, ale sporo nim prawdy. Dobrze przemyślana i odpowiednio zaprojektowana potrafi zainteresować i zachęcić klientów do kupna produktu czy skorzystania z usługi. Wniosek jest prosty – projektując stronę internetową, trzeba myśleć przede wszystkim o użytkownikach. Wszystkie elementy powinny tworzyć spójną całość, łączącą funkcjonalność i atrakcyjność. Ważny jest prosty, przejrzysty interfejs, intuicyjna nawigacja, ale również strona graficzna. Jednym z ciekawszych, a zarazem bardzo popularnym trendem w projektowaniu stron internetowych jest minimalizm. Warto przyjrzeć mu się bliżej.
Czym jest minimalizm?
Minimalizm, jako nurt w sztukach plastycznych, przeciwstawia się prądom charakteryzującym się przepychem, bogactwem form i środków ekspresji, a najważniejszą zasadę minimalizmu można zamknąć w zdaniu mniej znaczy więcej. Charakteryzuje się prostotą, oszczędną stylistyką, brakiem akcentów dekoracyjnych, stonowaną kolorystyką i dbałością o detale. Minimalistyczna strona internetowa to przede wszystkim uproszczony interfejs, w którym nie ma miejsca na zbędne treści, odciągające uwagę użytkowników od tego, co naprawdę ważne. Każdy element powinien spełniać jakąś funkcję. Projektanci wykorzystują ograniczoną paletę kolorów (dwa lub trzy kolory, często można spotkać projekty, w których dominuje biel przeplatana elementami koloru przewodniego), umiejętnie operują tekstem, typografią i przestrzenią. Pusta, niezapełniona niczym przestrzeń pomaga zwrócić uwagę na ważne elementy i poprawia czytelność strony. Minimalistyczna strona to również zwięzły, konkretny przekaz.
Dlaczego minimalistyczny projekt strony internetowej może być strzałem w dziesiątkę?
Żyjemy w kulturze nadmiaru. Natłok informacji i bodźców w dzisiejszym świecie sprawia, że częściej skłaniamy się ku projektom, które wywołują poczucie spokoju, a nawet bezruchu. Męczą nas krzykliwe kolory, wyskakujące zewsząd banery reklamowe i zbyt długie treści. Minimalizm to prostota i brak elementów, które rozpraszają uwagę użytkowników, a to z kolei dobry przepis na skuteczną komunikację i mniejszy wskaźnik odrzuceń. Poza tym funkcjonalne, przejrzyste i estetyczne strony internetowe są ponadczasowe – w odróżnieniu od różnych sezonowych trendów minimalizm nigdy nie wychodzi z mody. Minimalistyczne strony są eleganckie, a jednocześnie uniwersalne. Do tego dochodzi aspekt praktyczny. Witryny przepełnione różnymi elementami mogą wolniej się ładować, zniechęcając użytkowników do pozostania na nich. Problem właściwie nie istnieje w przypadku stron minimalistycznych, na których umieszcza się jedynie to, co jest naprawdę istotne.