Czy pandemia zmieniła nasze wybory zakupowe w sieci?
Wybuch pandemii COVID-19 wpłynął na nasze decyzje zakupowe. Coraz chętniej robimy zakupy za pośrednictwem stron internetowych i aplikacji mobilnych.
Wybuch pandemii na początku roku zmienił dotychczasową rzeczywistość. COVID-19 i związane z rozprzestrzenianiem się wirusa obostrzenia zmieniły nasze nawyki i zachowania, a co za tym idzie zmieniły się również nasze wybory zakupowe. Dużsklea część handlu przeniosła się do świata wirtualnego. Sprzedawcy i producenci, którzy do tej pory nie zdecydowali się na podbój Internetu, powinni raz jeszcze przemyśleć swoją strategię – nawet jeśli pandemia ustąpi relatywnie niedługo, to nie można zbagatelizować faktu, że w niektórych przypadkach dotychczasowe nawyki konsumentów zmieniły się bezpowrotnie.
Pandemia a zachowania konsumentów
Lockdown i zamknięcie sklepów stacjonarnych zdecydowanie wpłynęło na to, jak robimy zakupy. Aż 20% Polaków przyznało, że podczas pandemii dokonało pierwszych zakupów online, przy czym co trzeci konsument deklaruje, że w przyszłości zamierza kupować w Internecie częściej niż dotychczas. Ciekawe dane znaleźć można w raporcie Nowa rzeczywistość: konsument w dobie COVID-19. Jak zmieniły się zwyczaje zakupowe Polaków w czasie koronawirusa? Według raportu podczas pandemii sklepom internetowym w Polsce przybyło 6% nowych klientów, którzy wcześniej w ogóle nie robili zakupów w sieci. Chociaż zakupy spożywcze nadal chętniej robimy w sklepach stacjonarnych, to w przypadku zakupów pozaspożywczych aż 71% konsumentów wskazało, że zrezygnowali z zakupów w sklepie stacjonarnym na rzecz zakupu za pośrednictwem strony internetowej, a 43% za pośrednictwem aplikacji mobilnej. 19% Polaków zadeklarowało, że wszystkich produktów pozaspożywczych dokonuje online.
Co dalej?
Nie można nie zauważyć, że wybuch pandemii wpłynął na obecne zachowania konsumenckie. Ciekawszy jednak wydaje się fakt, że według badań wykonanych na zlecenie firmy DS Smith sytuacja spowodowana przez COVID-19 będzie miała wpływ również na nasze decyzje zakupowe w przyszłości – większość Polaków deklaruje, że nie będzie zmieniać swoich nawyków zakupowych z okresu kwarantanny.
Z najnowszego badania przeprowadzonego przez agencję Zymetria wynika, że jedynie 13% internautów nie kupuje w sieci. Dla producentów i osób prowadzące sklepy internetowe to duża szansa, a jednocześnie duże wyzwanie. Na pewno warto założyć lub zainwestować w rozbudowę czy odświeżenie sklepu internetowego, jednak przy takiej konkurencji trzeba wiedzieć jak się wyróżnić i jak zatrzymać potencjalnych klientów. Strona internetowa musi być przejrzysta, a nawigacja po niej powinna być prosta i intuicyjna. Liczy się również atrakcyjna szata graficzna, responsywność strony, a także wysokiej jakości treści.