Okienka popup – czy są potrzebne?
Strona dostosowana do konkretnej grupy wiekowej – dlaczego warto przyjrzeć się bliżej teorii pokoleń i dostosować do niej działania marketingowe?
Reklamy popup to automatycznie pojawiające się na stronie, wyskakujące okienka, które zawierają dodatkowe komunikaty. Wykorzystywane są w różnych celach. Mogą skłaniać użytkowników do podjęcia określonych działań, np. do zapisania się do newslettera czy wejścia na stronę w mediach społecznościowych. Bywa, że okienka popup zawierają prośbę o zaakceptowanie plików cookie lub prośbę o zatwierdzenie polityki prywatności i zasad użytkowania strony. Większość internautów postrzega wyskakujące okienka jako irytujące. Interpretacja mogłaby być następująca – reklamy popup są na stronie niepotrzebne. Sprawę komplikuje jednak fakt, że tego rodzaju reklama potrafi być bardzo skuteczna. Pytanie, czy okienka popup są potrzebne, staje się drugorzędne. Warto przede wszystkim zastanowić się, jak skutecznie je wykorzystać na swojej stronie internetowej.
Jak konstruować popupy?
Znajdź odpowiedni moment
Popupy są skutecznym narzędziem, pod warunkiem, że są odpowiednio zaprojektowane i nie irytują użytkowników. Z jednej strony nie powinny pojawiać się zbyt wcześnie. Jeśli okienko wyskoczy tuż po wejściu na stronę, najprawdopodobniej użytkownik zamknie je, zanim zapozna się z jego treścią. Z drugiej jednak strony nie mogą również pojawiać się zbyt późno. Warto korzystać z narzędzi, które pozwalają dowiedzieć się więcej na temat interakcji użytkowników ze stroną.
Pamiętaj, że co za dużo, to niezdrowo
Wyskakujące okienka mogą wyświetlać się w różnych sytuacjach. Najczęściej pojawiają się przy otwarciu strony. Niektóre popupy wyskakują, gdy strona zostanie przewinięta do określonego miejsca (np. gdy użytkownik przeczyta artykuł). Popup może pojawiać się także w momencie, gdy odwiedzający chce opuścić stronę. Okienka powinny być dobrze przemyślane. Nie mogą atakować użytkowników na każdym kroku – w ten sposób tylko zniechęcimy do zapoznania się z ich treścią.
Atrakcyjna oferta i angażujący język
Aby popup był skuteczny, musi być dla użytkownika atrakcyjny. Liczy się nie tylko atrakcyjna, angażująca treść komunikatu i wyraźne wezwanie do działania, ale także to, co możesz zaoferować. W zamian za zapisanie się do newslettera możesz zaproponować np. kupon rabatowy na zakupy w Twoim sklepie lub darmowy poradnik czy ebook. Pamiętaj przy tym, aby nie żądać od internautów podawania zbyt wielu danych – adres e-mail powinien w zupełności wystarczyć.
Dostosuj popupy do urządzeń mobilnych
Według statystyk do surfowania po Internecie coraz częściej wykorzystujemy urządzenia mobilne. Uwzględnienie tego przy projektowaniu popupów jest więc koniecznością.
Pozwól użytkownikom zamknąć okienko
Nie lubimy nachalnych reklam, a wyskakujące okienko, które zasłania treść strony, a do tego nie da się zamknąć, potrafi doprowadzić nas do szału. Daj użytkownikom możliwość nieskorzystania z Twojej oferty, inaczej skutecznie zniechęcisz ich do odwiedzania swojej strony.