Strona dostosowana do konkretnej grupy wiekowej – czy warto?
Strona dostosowana do konkretnej grupy wiekowej – dlaczego warto przyjrzeć się bliżej teorii pokoleń i dostosować do niej działania marketingowe?
Personalizacja to dzisiaj słowo-klucz, jeśli chodzi o tworzenie produktów, oferowanie usług i prowadzenie kampanii marketingowych. Chodzi o to, by działania skierowane były do konkretnej grupy – wiekowej, demograficznej, wyznającej podobne wartości, posługującej się jednakowym językiem i zachowującej się w podobny sposób. Nie inaczej mają się rzeczy, jeśli chodzi o stronę internetową, która jest przecież (a przynajmniej powinna być) ważnym narzędziem internetowym. Pytanie, czy warto stworzyć stronę dostosowaną do konkretnej grupy wiekowej, wydaje się więc retoryczne. O wiele lepiej zadać sobie pytanie, dlaczego jest to tak ważne i jaki może mieć wpływ na to, czy odniesiemy sukces.
Dlaczego personalizacja jest tak ważna?
Mogłoby się wydawać, że stworzenie witryny skierowanej tylko do określonej grupy, np. grupy wiekowej, nie jest działaniem korzystnym – przecież w ten sposób zmykamy się na innych klientów. Tylko pozornie. Warto tu przywołać doskonale wszystkim znanym przysłowie, że jeśli coś jest do wszystkiego, tak naprawdę jest do niczego. Personalizacja w marketingu jest dzisiaj na porządku dziennym. Jest wręcz koniecznością, a marketerzy i spece od reklamy doskonale wiedzą, że najskuteczniejszy przekaz to ten, który zbudowany jest w oparciu o rzetelny research na temat docelowej grupy odbiorców. Współcześni konsumenci są świadomi, wymagający i chcą być traktowani w indywidualny sposób. Nie kupują produktów lub usług dla wszystkich, oczekują, że oferta będzie dopasowana do ich potrzeb. Mówiąc w skrócie, jeżeli nasz przekaz trafi do klienta, będzie korespondował z wartościami, którymi się kieruje, istnieje znaczne większe prawdopodobieństwo, że będzie on skłonny podjąć decyzję zakupową.
Na co zwrócić uwagę, tworząc stronę skierowaną do konkretnej grupy wiekowej?
Dane demograficzne, a więc właśnie m.in. wiek docelowej grupy klientów, jest jednym z podstawowych czynników, które należy brać pod uwagę przy personalizacji strony internetowej. Witryna promująca produkty lub usługi skierowane do trzydziestolatków nie może posługiwać się językiem i wartościami, które bliskie są nastolatkom – i na odwrót. Personalizacja komunikacji ze względu na wiek odbiorców znacznie ułatwia prowadzenie działań marketingowych, zarówno na poziomie planowanie, jak i wdrażania. Warto przy tym zapoznać się z teorią pokoleń. Specjaliści bacznie przyglądają się reprezentantom kolejnych generacji i jakie są między nimi różnice. Trzeba więc znać takie pojęcia jak baby boomers, generacja X, millenialsi /pokolenie Y, pokolenie Z i pokolenia Alfa. Wiedza na temat poszczególnych pokoleń może oznaczać większą efektywność działań marketingowych, a co za tym idzie – zwiększyć sprzedaż.