Jaki interfejs denerwuje użytkowników?
Interfejs to przestrzeń, która umożliwia interakcję urządzenia z człowiekiem. Jaki interfejs denerwuje użytkowników i jak go projektować?
Interfejs użytkownika (UI, ang. User Interface) to przestrzeń, umożliwiająca interakcję człowieka z maszyną. Z interfejsami spotykamy się dosłownie wszędzie, np. w telefonach, na komputerach, w bankomatach, a projektowanie UI stało się bardzo modną specjalizacją. Niestety, szczególnie początkującym projektantom tworzenie interfejsów wydaje się zadaniem bardzo prostym. Tymczasem zaprojektowanie dobrego UI, które będzie przyjazne i nie będzie frustrowało użytkowników, jest prawdziwym wyzwaniem.
Projektowanie UI
Dobry projektant musi znać przyszłego użytkownika i jego potrzeby – nie wystarczy, żeby interfejs działał. UI musi służyć użytkownikom i być zrozumiały. Powinien być intuicyjny i zapewniać łatwą obsługę urządzeń czy aplikacji. Po odpowiednio zaprojektowanym interfejsie bez problemu będą poruszać się zarówno zaawansowani użytkownicy, jak i zupełni początkujący. Warto podkreślić, że interfejs użytkownika powinien być estetyczny, ale w jego projektowaniu nie chodzi o wymyślną grafikę. Projektant UI musi brać pod uwagę całą gamę scenariuszy, np. co się stanie, kiedy użytkownik wciśnie dany przycisk, czy będzie wiedział, jakie czynności ma wykonać lub w jaki sposób cofnąć akcję, i przewidywać, jakie problemy mogą napotkać użytkownicy.
Przyjazny interfejs, czyli jak nie frustrować użytkowników
Użytkownicy nie lubią interfejsów, w których panuje chaos, nadmiar elementów i brak spójności. Irytujące są wszelkie niedociągnięcia, np. podstrony bez odnośnika, który pozwala łatwo wrócić na główną stronę. Ważna jest ergonomia, funkcjonalność i swoboda poruszania się po stronie lub aplikacji. Warto postawić na prostotę i przemyślaną nawigację. Ważna jest estetyka i spójny styl, natomiast niczemu nie służy nadmiar grafiki i animacji – wprowadza jedynie niepotrzebny chaos i rozprasza użytkowników. Trzeba pamiętać, że nawet, jeśli interfejs jest atrakcyjny wizualnie, ale użytkownik nie jest w stanie się po nim poruszać, staje się on bezużyteczny. Treści na stronie powinny być uporządkowane według określonej hierarchii, przy czym nie można treściami zbombardować użytkownika. Jak we wszystkim, tak i tu konieczny jest umiar.
W projektowaniu UI liczą się nawet najmniejsze detale, a więc np. właściwa kolejność przycisków. Przy projektowaniu należy wziąć pod uwagę, do czego przyzwyczajeni są użytkownicy – np. do tego, że przyciski zatwierdzające akcje znajdują się po lewej stronie, natomiast te z akcjami negatywnymi (np. „anuluj”) – po prawej. Wszelkie formularze powinny być przejrzyste i krótkie. To tylko ogólne kwestie, które w swojej pracy musi brać pod uwagę każdy projektant UI. Tak naprawdę projektowanie interfejsu to ciągłe poznawanie użytkowników i poszukanie lepszych rozwiązań.