Czym różni się SEO od SEM?
Czym różni się SEO od SEM? Jak korzystać z różnych narzędzi marketingu internetowego, by dać się zauważyć w sieci?
Jak używać narzędzi do promowania stron internetowych? Najlepiej skutecznie. W tym wpisie przyjrzymy się dwóm narzędziom i różnicom między nimi. Wbrew powszechnej opinii SEO i SEM, bo o nich mowa, nie są pojęciami tożsamymi. Oszem, oba wykorzystywane są w marketingu internetowym, ale zakres ich działań jest różny. Warto przy tym dodać, że SEM jest pojęciem szerszym, obejmującym m.in. działania SEO.
SEM – Search Engine Marketing
Nazwą SEM (Seaerch Engine Marketing – marketing w wyszukiwarkach internetowych) określa się wszystkie działania, których celem jest zwiększenie widoczności serwisu i uplasowanie go na wyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania. Chodzi tu zarówno o płatne kampanie, jak i o pozycjonowanie organiczne na wybrane słowa i frazy kluczowe, wpisywane w wyszukiwarkę przez użytkowników. Na SEM składa się SEO oraz PPC. W skrócie można powiedzieć, że działania w ramach SEO mają na celu dostosować stronę do aktualnych wymagań wyszukiwarek. PPC to z kolei Pay Per Click – płatność za kliknięcie. W ramach płatnych kampanii istnieją różne rodzaje reklam, np. banery, reklamy tekstowe, reklamy produktowe czy video. W wynikach wyszukiwania wyniki SEM są wyróżnione, zatem odbiorca ma świadomość, że jest to forma reklamy.
SEO – Search Engine Optimization
SEO to optymalizacja stron pod kątem wyszukiwarek internetowych – w taki sposób, by strona, dla danych słów i fraz kluczowych, uzyskiwała jak najwyższe pozycje w naturalnych wynikach wyszukiwania. Czasami niezbędne jest poprawienie niektórych parametrów, by witryny mogła działać szybciej. Działania SEO obejmują optymalizację treści na stronie oraz optymalizację kodu i struktury witryny. Tekst, który zgodny jest z zasadami SEO, musi być przede wszystkim unikalny. Ważne jest również odpowiednie rozmieszczenie i nasycenie tekstu słowami kluczowymi, linkowanie wewnętrzne, a także umieszczanie nagłówków śródtekstowych i wyróżnianie treści, np. poprzez pogrubienie fragmentów tekstu czy przez stosowanie wypunktowania. Działania SEO obejmują m.in. stosowanie metatagów (title, description), optymalizację obrazków na stronie czy dostosowanie strony do przeglądania jej na różnych urządzeniach.
SEM i SEO – różnice
Chociaż SEO jest częścią SEM, to przyjęło się, że termin SEM odnosi się do płatnych kampanii. Jakie są najważniejsze różnice między tymi narzędziami? SEM daje natychmiastowe efekty – wystarczy tylko przygotować i uruchomić płatną kampanię reklamową. Działania SEO bywają bardziej skomplikowane, a efekty mogą być widoczne dopiero po upływie jakiegoś czasu, czasem nawet kilku miesięcy. Za to jeśli chodzi o trwałość efektów, to w przypadku SEO są one długofalowe, a w przypadku SEM są widoczne tak długo, jak długo trwa kampania. Reklamy SEM skierowane są do wybranych grup docelowych, za to wyniki naturalne widoczne są dla wszystkich użytkowników. Dodatkowo wyniki organiczne mają przeważnie wyższy CTR, czyli współczynnik klikalności. Na koniec warto wspomnieć o jednym – nie można jednoznacznie rozstrzygnąć, które narzędzie jest lepsze. Wszystko zależy od tego, jaki mamy cel.