Dobry tekst na stronie internetowej, czyli jaki?
Przeczytaj, jak stworzyć atrakcyjny tekst na stronę internetową, który przyciągnie uwagę czytelników.
Strony internetowe są obecnie jednym z podstawowych narzędzi służących do komunikacji z klientem, dlatego warto, by nasza witryna była atrakcyjna i dopracowana z należytą starannością. Dzisiaj skupimy się na elemencie z pozoru niewymagającym głębszej analizy, a mianowicie na tekście. Okazuje się, że stworzenie dobrego tekstu nie zawsze jest oczywiste. Jak więc powinien wyglądać dobry tekst na stronie www? O czym należy pamiętać, a czego unikać?
Czytelność i przejrzystość tekstu
Oczywistym jest, że na stronie www powinny znaleźć się wszystkie ważne informacje na temat prowadzonej działalności, oferowanych usług czy towarów, a tekst powinien być atrakcyjny. Atrakcyjny, czyli jaki? Przecież każdy z nas ma inny gust. Owszem, jednak trzymając się pewnych wskazówek, można skonstruować tekst, który będzie potrafił zainteresować i przyciągnąć uwagę Internautów, czyli potencjalnych klientów.
Długość tekstu
Tekst na stronie nie powinien być zbyt obszerny – szukanie informacji w Internecie nie sprzyja zagłębianiu się w długie elaboraty. Bywa wręcz, że długa treść odstrasza czytelników. Z drugiej strony nie powinniśmy również umieszczać zbyt lakonicznych opisów. Jak to często bywa, należy znaleźć złoty środek. Przed przystąpieniem do tworzenia tekstu postawmy sobie pytania: Czy chciałabym/chciałbym czytać tak długi tekst? Czego sam/a chciałbym lub chciałabym dowiedzieć się ze strony internetowej? Na co zwracam uwagę, szukając informacji w Internecie? Warto również stworzyć ramowy plan, który znacznie ułatwia proces przetworzenia myśli na tekst pisany.
Nagłówki i wytłuszczenie tekstu
Zasada jest prosta – lepszych kilka krótszych akapitów niż długi, jednolity tekst. Akapity oddzielajmy nagłówkami. Dzięki temu czytelnik będzie mógł znaleźć interesujące go informacje bez przedzierania się przez całą treść (zakładając, że w ogóle chciałoby mu się szukać interesującego fragmentu w morzu słów). Warto również wytłuszczać ważne zdania – to naturalne, że najpierw tekst skanujemy, czyli przeskakujemy wzrokiem po nagłówkach i fragmentach, które się wizualnie wyróżniają.
Poprawność językowa
Poprawność językowa, m.in. ortograficzna i interpunkcyjna, to podstawa! Tekst z błędami wygląda nieprofesjonalnie i nie budzi zaufania. Jeżeli nie jesteśmy czegoś pewni, lepiej sprawdzić w słowniku (obecnie z łatwością można znaleźć słowniki online oraz strony z poradami językowymi). Poprawności językowej sprzyja operowanie krótszymi zdaniami, które z resztą są bardziej zrozumiałe dla odbiorców. Pisząc długie, wielokrotnie złożone, zdania łatwiej zgubić sens, co nie wpływa dobrze na czytelność tekstu. Unikajmy powtórzeń – polszczyzna jest naprawdę bogata, a synonimy bez problemu znajdziemy w słownikach online. Przed opublikowaniem tekstu przeczytajmy go dokładnie jeszcze raz. Prawdopodobnie okaże się, że są w nim jakieś literówki, a niektóre zdania trzeba przeformułować, by były zrozumiałe.