Pamiętaj o UX na swojej stronie!
Opowiadamy czym jest UX Design i dlaczego jest taki istotny przy tworzeniu, a także późniejszej optymalizacji stron internetowych.
UX design (User Experience Design), to pojęcie tłumaczone dosłownie jako „doświadczenie użytkownika”. Pewnie w tym momencie ten termin jeszcze nie jest do końca jasny, jednak mamy nadzieję, że po lekturze poniższego tekstu się to zmieni. Mimo wszystko najważniejsze nie powinno być samo wyjaśnienie terminu, bo to doskonale może zrobić nawet popularna Wikipedia. Ważne jest zrozumienie, jak istotne jest dbanie o UX na stronach internetowych.
Wiele osób, tworząc stronę internetową (lub określając, co ma się na niej znaleźć) myśli głównie przez pryzmat własnych upodobań i odczuć. Czasami jest to bardzo dobre wyjście, jednak nie zawsze – często upodobania nasze i naszej grupy docelowej kompletnie się rozmijają. Profesjonalni UX designerzy potrafią abstrahować od swoich przekonań, by stworzyć serwis idealnie trafiający do grupy docelowej. UX Design, w przypadku tworzenia stron www, bo na tej tematyce się skupiamy, polega na tym, żeby stworzyć witrynę spełniającą swoje zadania. Czyli, jeśli chcemy sprzedawać nawóz, to powinniśmy trafić do rolników, pokazać im zalety produktu, maksymalnie usprawnić dokonanie zamówienia i poruszanie się po stronie. Nie zawsze jest tak, że to, co podoba się biznesmenowi z dużego miasta, trafi równie dobrze do rolnika z niewielkiej wsi. Trzeba umieć wyczuć, które rozwiązania dają najlepszy efekt w konkretnym przypadku.
UX Design nie jest czymś, co można zamknąć w schematach, powtarzalnych i łatwych do skopiowania przy kolejnych witrynach. Zawsze należy przeprowadzić dokładną analizę zachowań konkretnej grupy docelowej, a później do nich dopasować treść na witrynie, rozmieszczenie przycisków, kolorystykę i setki innych czynników. Najlepiej skutki takich rozwiązań widać w ogromnej skali – Google testował jakiś czas temu kolorystykę linków reklamowych. Po sprawdzeniu licznych odcieni, często różniących się od siebie minimalnie, wybrano jeden kolor. Później Google szacowało, że na tym rozwiązaniu zyskali kilkaset milionów dolarów w skali roku. Tak właśnie działa UX – wiele z pozoru nieznaczących szczegółów, może w efekcie przenieść się na spory zysk.