Co najbardziej irytuje użytkowników na stronach internetowych?
W dzisiejszym artykule piszemy o elementach, których należy unikać przy tworzeniu stron internetowych, czyli co zrobić, żeby nie irytować osób odwiedzających naszą witrynę.
Przeciętny użytkownik Internetu konsumuje każdego dnia mnóstwo treści, dlatego warto zadbać o to, żeby osoby wchodzące na nasza stronę, czuły się na niej komfortowo. Z tego powodu koniecznie należy zwrócić uwagę, żeby żaden z elementów witryny nie irytował użytkowników. A istnieje sporo rzeczy, które denerwują każdego, właściwie bez wyjątku. Trzeba takich elementów unikać lub chociaż minimalizować ich oddziaływanie.
Numer jeden na naszej, subiektywnej liście najbardziej denerwujących rzeczy na stronach www, to automatycznie odtwarzający się dźwięk. Coś takiego może każdego mocno zirytować, nie spodziewamy się przecież, że wchodząc na stronę dentysty nagle zostaniemy zaatakowani falą dźwięku. Sam dźwięk to tylko połowa problemu, jeszcze gorzej, jeśli nie da się go szybko i łatwo wyłączyć. Wtedy klikniemy po prostu znaczek X i wyłączymy okno przeglądarki z bieżącą stroną www. Ale co z tego skoro dziecko już się obudziło, żona dziwnie na nas patrzy, a ciśnienie zdążyło skoczyć powyżej normy. Naprawdę, nie fundujmy ludziom wchodzącym na naszą witrynę takich przeżyć.
Kolejna rzecz to pop-upy, czyli wyskakujące okienka. Są one do zniesienia kiedy pojawiają się wraz z otworzeniem strony i mają duży przycisk pozwalający je zamknąć. Jednak jeśli wyskakują nam w trakcie scrollowania, zasłaniając tekst i przerywając nam czynność (czytanie, oglądanie portfolio itd.), to często naprawdę irytują. Dlatego, jeśli chcecie wykorzystać pop-upy na swojej stronie, to najpierw przetestujecie je, na przykład wśród swoich znajomych. Kiedy oni powiedzą, że jest to denerwujące, to wtedy spokojnie rozważcie usunięcie takiego wyskakującego okna.
Trzecia rzecz jest bardziej ogólna, ponieważ chcemy w niej zawrzeć kilka tematów - strasznie przeszkadza w odbiorze brak czytelności strony. Chodzi nam tutaj nie tylko o niewłaściwy kontrast między kolorem tekstu a tłem, ale również o reklamy nachodzące na tekst, migające dookoła, odciągające uwagę. Im więcej elementów, które psują odbiór treści, tym mniejsza skuteczność strony. Trzeba dokładnie zaplanować co chcemy przekazać użytkownikom, a następnie zrobić to w taki sposób, żeby odbiór komunikatu był jak najmniej zaburzony poprzez inne czynniki.